Tüketicilerin Alışveriş Tercihlerine Etki Eden İndirimli Satış Reklamları Yakından Takip Ediliyor
Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, tüketicilerin alışveriş tercihlerini oldukça etkileyen indirimli satış reklamlarının Reklam Kurulu tarafından yakından takip edildiği belirtildi.
Yılın en yoğun indirim dönemi olan kasım ayındaki kampanyalara ilişkin gerekli incelemelerin yapılacağı vurgulanan açıklamada, mevzuata aykırı olduğu tespit edilen, tüketiciyi yanıltan, gerçeğe aykırı veya aldatıcı nitelik taşıyan uygulamalara karşı idari müeyyidelerin hemen uygulanacağı bildirildi.
“Tüketiciler, alışveriş öncesinde gerçek ihtiyaçlarını belirlemeli”
Açıklamada, ayrıca tüketicilerin kasım ayı indirim kampanyalarında mağduriyet yaşamaması için dikkat etmeleri gereken noktalara da değinildi.
Tüketiciye verilen önemli uyarılardan biri de, alışveriş yapmadan önce gerçek ihtiyaçlarını belirlemesi ve satıcı hakkında ön inceleme yapması gerektiği oldu. Açıklamada şu ifadelere yer verildi:
“Satın alınacak mal veya hizmeti, ‘avantajlı fiyat’, ‘yıldızlı ürün’, ‘en düşük fiyat’ gibi pazarlama ifadelerinden bağımsız olarak emsalleriyle karşılaştırın. İndirim tutarına veya oranlarına dikkat edin, mal veya hizmetin değerinin çok altında satıldığı durumlarda internet sitesi adresinin ilgili satıcıya ait olup olmadığını kontrol edin. Sosyal medya kanalları aracılığıyla yönlendirilen sayfalara karşı dikkatli olun. İnternet sitesinde SSL sertifikası, 3D Security gibi güvenlik unsurlarının bulunup bulunmadığını kontrol edin. Ödeme yapmadan önce, tüketiciye iletilmesi gereken ön bilgileri, mal veya hizmeti edinme koşullarını ayrıntılı biçimde okuyun. ‘1 alana 1 bedava’, ‘3 al 2 öde’ gibi koşullu satış kampanyalarında, kampanya koşulunun hangi ürünler için ve ne şartlarda geçerli olduğunu dikkatle inceleyin.”
Açıklamada, yaşanan mağduriyetlerin Reklam Kurulu’na iletilmesinin mümkün olduğu belirtilirken, detaylı bilgi için “https://ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kuruluna-nasil-basvurulur” adresine başvurulabileceği aktarıldı.
“Satıcı, indirimli satışların başlangıç ve bitiş tarihlerini açıkça belirtmeli”
İndirimli satış kampanyaları düzenleyen satıcı ve sağlayıcıların, indirimli satışların başlangıç ve bitiş tarihlerini açıkça belirtmeleri gerektiği vurgulanan açıklamada, satıcıların tüketicileri yanıltabilecek ifade ve görsellerden kaçınmaları konusunda uyarıda bulunuldu.
Ayrıca, fiyatın geçerliliğine ilişkin süre veya stok sınırı varsa, bu durumun reklamlarda açıkça belirtilmesi gerektiğine dikkat çekildi. Açıklamada şunlar kaydedildi:
“Tüketiciye verilen ‘avantajlı fiyat’, ‘yıldızlı ürün’, ‘en düşük fiyat’ gibi kampanyalar hakkında algoritmalara ilişkin açık ve anlaşılabilir bilgi verilmeli, koşullu satış kampanyalarında, bu kampanyaların hangi ürünlerde ve ne şartlarda geçerli olduğu net bir şekilde belirtilmelidir. Tüketicilerimizin haklarının korunması ve adil, dürüst ticaretin sağlanması amacıyla gerçekleştirilen çalışmalarımız kararlılıkla sürdürülmektedir. Kasım ayında yapılan indirim kampanyalarına ilişkin tüm reklam, tanıtım ve satış faaliyetleri titizlikle takip edilecek, tüketiciyi yanıltabilecek her türlü uygulamaya karşı gerekli idari müeyyideler, Reklam Kurulu tarafından derhal uygulanacaktır.”